tisdag 1 januari 2013

Gott Nytt 2013

Då var det 2013.. God fortsättning kära läsare!
Vår nyårsafton firades tillsammans med min syster & familj, vi åt middag hemma hos oss! Till förrätt gjorde jag gratinerad hummer, Heta chiliräkor i olja & vitlöksbröd..! Massa gott mao.
Gratinerad Hummer kan man göra på flera sätt, men detta recept va otroligt gott måste jag säga! Åh, jag älskar hummer!4 port:
2 st kokta humrar
100g färska champinjoner
smör att steka i
Gratängsås:
2 msk vetemjöl
2-2 1/2 dl gräddmjölk ( hälften grädde hälften mjölk)
1 st äggula
salt & peppar
riven ost
Klyv humrarna mitt i tu på längden. Ta ur köttet och skär i bitar. Placera skalen i en ugnsform.
Skär svampen i småbitar och stek i smöret. Gör gratängsåsen (smält smöret, rör ner mjölet och späd med gräddmjölken. Smaka av med salt och peppar) Ta undan 1 dl av såsen och blanda svamp och hummerkött med resten. Häll fyllningen i skalen och toppa med den resterande såsen. Strö över riven ost och gratinera i ugnen 250 C tills de fått fin färg. Servera med gott bröd, en klick aioli och sallad.
Nyårsmiddag..!
Sen åt vi creme bounjour smördegsinbdakad fläskfilé med potatishalvor! Ser ni att jag skrivit 2013 i smördegen? som vanligt..hihi! Till dessert åt vi chokladfondant som jag gjort i mina nya julklapps suffleformar från Pillivuyt..! Jättesmarrigt! Vi blev väldigt mätta..! Alla barn höll sig faktiskt vakna till tolvslaget..till omed lillfia..! Så vi fyllde glasen & gick ut (i regnet..trist!) och kollade på alla fina fyrverkerier & kramade varandra på tolvslaget! Barnen hade bara tomtebloss..men det va mysigt det också..!
Lillfia va så söt när hon höll för öronen..!
Det va första gången hon va vaken till tolvslaget, så det va mycket spännande..! Vi hade en riktigt härlig nyårsafton med massa god mat, bubbel & babbel..!
Ikväll har mannen gjort jättegoda älgfärsbiffar, lite oväntat att han orkade laga den avancerade middagen idag..hihi! Men nu blir det filmmys i soffan..! En bra början på året.
K r a m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar